Masterplan

Masterplan

 Masterplan ontwikkeld door Atkins

Overview

De herbestemming bestaat uit 10 zones allen passend binnen en aangepast op het karakteristieke landschap van het terrein.

Vakantiepark
Het vakantiepark, met 610 villa's, gegroepeerd in kleine clusters, is in harmonie met de bosrijke omgeving en stelt de gasten in staat zich één te voelen met de natuur. Er is een hotel met 50-60 kamers voorzien, een aankomsthal, dorpscentrum en een clubhuis voor activiteiten onder alle weersomstandigheden.

Een spa- en wellnesscentrum wordt gevestigd op een uitzonderlijke locatie vol rust en schoonheid. Het vakantiepark zal jonge koppels, gezinnen en gepensioneerden aanspreken terwijl ecologisch verantwoorde principes toegepast zullen worden. Dit houdt tevens in het creëren van nieuwe leefgebieden, het gebruik van natuurlijke bouwmaterialen, duurzaam vervoer en het autovrij houden van het bos.

Sportzone
De sportzone completeert het vakantiepark, verbetert het winkelaanbod en dient een bredere gemeenschap. Het bestaat uit 2 zones: Eén gericht op familiesport en -entertainment, games, avonturenspellen, leuk en lekker passief genieten. De andere adrenaline gevuld, spannend en opwindend, welke de meer avontuurlijke jeugd zal aanspreken.

Het publiek zal onder meer bestaan uit de klanten van het vakantiepark en de subregionale stroom van dagtoeristen. Het doel is een jaar-rond attractie aan te bieden, gericht op de verschillende topografische kenmerken van de lagune, het open bos en het Vulex meer.

Er komt een café aan het meer en onder de activiteiten die georganiseerd worden bevinden zich minigolf, vijf tegen vijf voetbal, tennis, kegelen of jeu de boules, spelevaart, schaatsen, zeilen, kanoën en andere watersporten, en mountainbiken.

Hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park
Het hart van het herbestemmingsproject wordt een nieuwe en frivole hoofdtoegangspoort tot het Nationaal Park Hoge Kempen, waarbij beleving en entertainment voorop staan. Het bestaat uit een bezoekerscentrum, gelegen op een dramatische locatie naast de gerestaureerde mijntoren. Een ondergrondse innovatieve tentoonstelling - 'Upside Down' - laat de bezoeker een reeks ervaringen beleven, waaronder een inzicht in de lokale mijnbouwindustrie en haar gemeenschap, en een tentoonstelling over de Europese biodiversiteit en de evolutie van de lokale omgeving.

De prominente zichtbaarheid van de nieuwe Gateway-gebouwen is van essentieel belang voor de algemene strategie om bezoekers hier doorheen te lokken naar het bredere landschap en het Nationaal Park. Tevens zal er een Dierenplek komen, waar dieren in hun natuurlijke omgeving aanschouwd kunnen worden; een groene corridor welke dient als informeel recreatiegebied en een buffer tussen het industriegebied in het noorden en het winkelgebied in het zuiden, evenals een uitkijkpost op de top van Long Terril die toegankelijk is met de kabelbaan of de stoeltjeslift.

Natuurzone
Een Natuurzone vormt het overgangsgebied tussen de meer ontwikkelde delen van het projectgebied en het Nationaal Park. Het ligt tussen het grote meer in het westen en de beboste hellingen van de terrils. Rust en leren over biodiversiteit zijn de belangrijkste belevingen, waarbij men informatieborden en vogelkijkhutten op strategische plaatsen vindt.

Green Village
Er ligt een voorstel klaar voor een nieuw woondorp bij Garden City, op het zuidelijk gedeelte van het terrein. Op bosgrond zullen 90 huizen en 10 urban villa's op duurzame wijze worden ontworpen en gebouwd. Deze komen op ruime kavels zodat de bewoners mooie tuinen aan kunnen leggen. De huizen worden energiezuinig gebouwd van duurzame materialen. De bouw zal een voorbeeld zijn van moderne stedenbouw en architectuur.

Hotel
Het voormalige administratiegebouw van het mijnbedrijf zal worden gerenoveerd tot een boutique hotel van hoge kwaliteit met 52 bedden, gericht op een verscheidenheid aan bezoekers, met inbegrip van hen die naar het gebied komen om te shoppen, van de natuur te genieten, activiteiten in de buitenlucht te ondernemen, zaken te doen of om te genieten van een romantisch weekendje ertussenuit.

KMO Zone
Er komen 2 clusters voor kleine en middelgrote ondernemingen ten noorden van de groene corridor, grenzend aan een bestaand industriegebied. De gebouwen voor de medewerkers krijgen een modern ontwerp met glazen gevels en hout om een samenhangend geheel te vormen met the andere nieuwe gebouwen die in het masterplan voorgesteld worden. De toegang en de parkeergelegenheden zullen in overeenstemming zijn met de duurzaamheidsprincipes van het volledige masterplan.

Retail
Nieuwe detailhandel zal worden voorzien in twee fasen. Fase 1 bestaat uit de uitbreiding van het huidige Value Retail bij de losvloeren met een dramatisch S-vormig retail-gedeelte grenzend aan een nieuw meer, gelegen rond the oostelijke losvloer met sport-, vrije tijds- en gezondheidsthema's. Ook komt er een healthclub in deze 5300 m² grote fase.

Fase 2 van het retail-gedeelte komt ten zuidoosten van Value Retail, naast het kanaal. In dit gebied zal ook een Parkeergarage verrijzen. Het aanbod van restaurants en cafés aan het meer zal het kader van de historische losvloeren verbeteren en extra bezoekers voor het gehele retail-gedeelte aantrekken en bovendien het verblijf van bestaande bezoekers verlengen.

Toegang en parkeergelegenheden
De toegangswegen binnen het terrein en de parkeergelegenheden zijn gericht op:
• Het minimaliseren van het aantal voertuigen binnen recreatieve gebieden door de parkeergelegenheden voornamelijk aan de grenzen te houden, terwijl alle kernactiviteiten zo gemakkelijk mogelijk bereikbaar zijn.
• Geen nieuwe verbindingen aanleggen tussen het noorden en het zuiden van het terrein.
• Het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid op onopvallende plekken
• De aanleg van een netwerk van secundaire verbindingswegen op een hiërarchische basis

De belangrijkste voorstellen zijn: vanaf het voorgestelde kruispunt op de N75 een hoofd toegangsweglangs de grenzen van het terrein naar de voorgestelde KMO zone met een gedeeld parkeerterrein; onopvallende verbindingswegen naar het vakantiepark; een onafhankelijke verbindingsweg naar het voorgestelde retailgebied ten noorden van de bestaande retail village; toegangswegen van Garden City naar Green Village. Shoppers en mensen op zoek naar de faciliteiten worden de weg gewezen vanaf de belangrijkste strategische wegen via goed ontworpen bewegwijzering.

Het masterplan zorgt ervoor dat het vervoer naar het terrein zo duurzaam mogelijk is. Dit houdt tevens in het gebruik van het Spartacus Light Rail netwerk te stimuleren, evenals de veerdienst vanuit Maastricht, de elektrische shuttles tussen de belangrijkste knooppunten, evenals fiets- en Segway verhuur centra op strategische punten op het terrein.